Oszd meg! Kövesd! Lájkold!

ÁNTSZ logoAz egészségünkkel kapcsolatos féligazságok, tévhitek és összeesküvés-elméletek folyamatosan terjednek a virtuális térben, a közösségi oldalakon. „Az alma, mint gyümölcs, savas ugyan, de mégis a szervezetet lúgosítja, hiszen organikus sói semlegesítik a fehérje bomlástermékeiből származó savakat.” „1 pohár víz fürdés előtt csökkenti a vérnyomást.” „A lakosságot megtizedelni szándékozó erők állnak a sertésinfluenza oltás programja mögött.” Nem kell sokat kutatni az interneten, hogy hasonló féligazságokra, tévhitekre és összeesküvés-elméletekre bukkanjunk. 

Ráadásul szélsebesen terjednek, hiszen csak egy kattintás megosztani bármit. Bármit? Igen! A hiteles, tudományosan megalapozott információt is. Legyen az egy tévhit eloszlatása, egy az egészséges táplálkozást népszerűsítő program beharangozója, vagy akár egy sor jó tanács a kullancscsípésekről. Ez az alapgondolat vezérelt minket az ÁNTSZ Kommunikációs Főosztályán, amikor elindítottuk közösségi kommunikációs tevékenységünket 2011 májusában a Facebook-on, melyet a Twitter, majd a YouTube csatorna bevezetése követett. A facebook.com/tisztiorvos oldalon a különböző üzeneteket egy év alatt közel 1 millió alkalommal látták. A twitter.com/tisztiorvos üzenőfala elsősorban a nemzetközi szakmai információáramlásba kapcsolja be a Tisztiorvosi Szolgálatot. A youtube.com/tisztiorvos csatorna a hiteles tájékoztatást tűzte ki céljául, a rövid 1-2 perces videókban az ÁNTSZ szakemberei illetve meghívott szakértők szólalnak meg. Az audiovizuális tartalmak hatásos módon segítik integrált közösségi kommunikációs tevékenységünket: fél év alatt több mint 13 ezer megtekintéssel, hírportálokba beágyazott tartalmakkal. A közösségi kommunikáció ugyan nem csodaszer, ugyanakkor a korszerű „média-mix” egyre inkább elengedhetetlen és dinamikusan fejlődő része. Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatnál is. Az itt található prezentációval ezt a munkát mutatom be. Az előadás a Fiatal Higiénikusok Fórumán hangzott el május elején, Gödöllőn.